Centrul de Documentare pentru Juriști și Asistență pentru Cetățeni - Clujj

Unde ne plângem de e-mailurile tip spam?

Legislație:

  • OUG: 22 din 11 martie 2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)
  • L:102/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, cu modificările și completările ulterioare - Republicare

Sinteză:

Atribuții ANCOM care ar putea interesa persoanele vulnerabile:

Conform art. (2)„ANCOM promovează interesele utilizatorilor finali din Uniunea Europeană, în special prin:

a)asigurarea unui nivel înalt de protecţie a utilizatorilor finali în relaţiile acestora cu furnizorii;

b)implicarea în asigurarea unui nivel înalt de protecţie a drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viaţa privată, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;

(…)

d)asigurarea condiţiilor de exercitare a dreptului de acces la serviciile din sfera serviciului universal în domeniul comunicaţiilor electronice şi în domeniul serviciilor poştale;

e)promovarea intereselor specifice ale utilizatorilor cu dizabilităţi, vârstnici sau cu nevoi sociale speciale;

f)asigurarea protejării integrităţii şi securităţii reţelelor publice de comunicaţii electronice.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a preluat atributele și poziția fostei Autorități Națioanle pentru Comunicații.

Mesajele de tip SPAM

Ce este spam-ul?

Pe site-ul ANCOM găsim următoarea definiție acordată mesajelor de tip spam:

„Noțiunea de „spam” desemnează un fenomen ce constă în transmiterea masivă și uneori repetată a mesajelor electronice nesolicitate, mesaje având de cele mai multe ori caracter comercial, de publicitate pentru produse și servicii. Termenul de ”spam” nu se reduce numai la comunicările comerciale nesolicitate (spam comercial), ci se aplica si altor comunicări electronice, unele fiind chiar tentative de frauda electronica cu implicații grave (precum divulgarea unor date personale, numere de conturi bancare, coduri de identificare etc.)  În general, expeditorul unor astfel de mesaje nesolicitate își deghizează ori își ascunde identitatea. Deși, spam-ul este asociat, de regulă, cu transmiterea de mesaje prin intermediul poștei electronice, acest fenomen poate fi atribuit si forumurilor de discuție sau mesajelor instantanee.

Conform legislației în vigoare, transmiterea de mesaje comerciale prin intermediul poștei electronice trebuie realizată numai cu acceptul destinatarului acestora. De asemenea, daca ți-ai dat acceptul să primești periodic astfel de mesaje, trebuie să ți se ofere posibilitatea de a te dezabona.”

În ceea ce privește plângerea împotriva mesajelor de tip spam, persoana prejudiciată se poate adresa fie direct, instanței de judecată, fie ANRC cf. art. 24 L: 102/2005.

Conform art. 14^7 din L: 102/2005:

„(1) Orice persoană vizată care consideră că prelucrarea datelor sale cu caracter personal încalcă prevederile legale în vigoare are dreptul de a depune plângere la Autoritatea naţională de supraveghere, în special în cazul în care reşedinţa sa obişnuită, locul său de muncă sau presupusa încălcare se află sau, după caz, are loc pe teritoriul României. Plângerea poate fi depusă inclusiv prin mijloacele electronice de comunicare.”

Dacă ANRC constată încălcarea drepturilor persoanei care o sesizează, se va adresa instanței de judecată competente introducând partea vătămată în cauză. Acțiunea este scutită de la plata taxelor judiciare și de timbru (art. 23 alin. (2) L: 102/2005).

Plângerile se fac în conformitate cu procedura din Decizia Decizia nr. 133/2018 a președintelui ANSPDCP disponibilă la: https://www.dataprotection.ro/?page=procedura_plangerilor

Pentru procedura în sine, se vor respecta indicațiile furnizate la adresa https://www.dataprotection.ro/?page=Plangeri_raspuns_nu în cazul în care petentul nu s-a adresat anterior operatorului.

Adresa formularului de depunere a plângerii: https://www.dataprotection.ro/formulare/formularPlangere.do?action=view_action&newFormular=true

sigla drept 180Universitatea Babeş-Bolyai
Facultatea de Drept

Str. Avram Iancu nr. 11
400089 Cluj-Napoca, Romania
+40 264 595504
http://law.ubbcluj.ro
/Drept.UBB.Cluj

Secretariat 
luni - vineri: 9 - 12

Taxe
luni - joi: 9 - 12
vineri: 9 - 11