Centrul de Documentare pentru Juriști și Asistență pentru Cetățeni - Clujj

Procedura prealabilă atacării în instanță a unui act administrativ

Este obligatorie parcurgerea procedurii prealabile?

Plângerea prealabilă este obligatorie pentru persoana vătămată prin actul administrativ sau persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim sau  printr-un act administrativ cu caracter individual adresat unui alt subiect de drept.

Una din obligațiile ce se impun a fi respectate în vederea atacării actelor administrative, presupune parcurgerea în mod obligatoriu a unei proceduri prealabile, în fața autorității ce a emis actul administrativ.

Astfel, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie să solicite în scris, autorității publice emitente revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Menționăm că plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există.

Există situații  de excepție în care această procedură nu este obligatorie?

Cu titlu de excepție, plângerea prealabilă nu este obligatorie în cazul în care instituția refuză nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, după caz, de a nu răspunde solicitantului în termenul legal, în cazul contenciosului obiectiv (prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici), în cazul acţiunilor împotriva ordonanţelor Guvernului care sunt reglementate strict de art. 9 din Legea Contenciosului Administrativ, în cazul excepţiei de nelegalitate. În practica judiciară s-a reţinut şi faptul că procedura prealabilă nu este obligatorie, în cazul cererii de despăgubiri formulată în temeiul art. 19 din Legea Contenciosului Administrativ, nici în situaţia actului prin care s-au dispus sancţiuni disciplinare funcţionarului public.

Prin art. I din Legea nr. 212/2018 s-a modificat în mod semnificativ Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, modificările intrând în vigoare în 2 august 2018.

Se elimină necesitatea formulării plângerii prealabile pentru actele administrative care au intrat în circuitul civil și au produs efecte juridice – soluție absolut rațională având în vedere mecanismul atacării acestor acte și efectele specifice pe care le poate produce anularea în asemenea situații (nemaivorbind de caracterul absolut iluzoriu al unei revocări de către autoritate a unui act administrativ nu doar emis, dar si aplicat) – art. 7 alin. (5) din Legea contenciosului administrativ.

Procedura prealabilă este aplicabilă și în cazul contestării unui contract administrativ? 

Da, prin aceeași procedură pot fi contestate și contractele administrative precum și actele administrative cu caracter individual, adresate altui subiect de drept, dar care vă vatămă interesele dumneavoastră.

Care este rațiunea implementării procedurii prealabile? 

Procedura prealabilă a fost reglementată în sensul este de a notifica autoritatea publică emitentă sau autoritatea ierarhic superioară, asupra vătămării, solicitând revocarea actului într-un termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia. 

Care sunt efectele procedurii prealabile?

Cu privire la efectele procedurii prealabile, subliniem că aceasta deschide calea contenciosului administrativ, petentul putând să formuleze o acțiune în instanță numai după scurgerea unui interval de timp de la momentul primirii răspunsului la plângere sau de la data la care acesta trebuie redactat, în lipsa răspunsului administrației.

sigla drept 180Universitatea Babeş-Bolyai
Facultatea de Drept

Str. Avram Iancu nr. 11
400089 Cluj-Napoca, Romania
+40 264 595504
http://law.ubbcluj.ro
/Drept.UBB.Cluj

Secretariat 
luni - vineri: 9 - 12

Taxe
luni - joi: 9 - 12
vineri: 9 - 11